Flere tusinder har allerede bestilt ekstra affaldsbeholdere

En ekstra beholder til plast og pap kan gøre sorteringen lettere, når Greve Kommunes nye affaldsordning træder i kraft 1. maj 2020.

Pr. 1. maj 2020 skal borgerne i Greve Kommune til at sortere deres affald mere, når den nye affaldsordning træder i kraft.

Husholdningsaffald skal fremover sorteres i rest- og madaffald, glas og papir samt plast og pap.

I løbet af foråret 2020 får alle med en individuel affaldsløsning to nye to-delte beholdere. Den ene beholder er til restaffald og madaffald, og den anden beholder er til glas og papir.

Mulighed for ekstra beholdere

KLAR Forsyning, der står for at indføre den nye affaldsordning, vil gerne gøre det så let som muligt for folk at sortere deres affald.

Derfor har alle med en individuel affaldsløsning modtaget et brev i deres e-Boks, hvor de får tilbuddet om to ekstra beholdere – én til plast og én til pap.

Plast, der også skal sorteres fra, fylder rigtig meget, og derfor opfordrer KLAR Forsyning folk til at gøre brug af tilbuddet.

’En ekstra beholder til plast kan gøre det hele lidt lettere, så den mulighed vil vi gerne give folk. Alternativt samler man plast i sække og sætter det ud til fortovsindsamlingen, helt som man plejer’, fortæller Jesper Koziara, der er teknisk direktør i KLAR Forsyning.

Man kan også bestille en ekstra beholder til pap, eller man kan vælge at bruge sin gamle papirbeholder til pap.

Man skal være opmærksom på, at man skal bestille inden 27. oktober, hvis man vil have dem leveret sammen med de øvrige beholdere.

Tilvalg af beholdere koster ikke ekstra

Ordningen er sådan skruet sammen, at man betaler det samme for ordningen uanset, om man vælger de to ekstra beholdere eller ej.

’Det er en kollektiv ordning, det vil sige, at omkostningerne til de ekstra beholdere er indregne i affaldsgebyret for alle husstande med individuel affaldsløsning, og man skal derfor ikke have penge op ad lommen, hvis man ønsker at bestille de ekstra beholdere’, siger Jesper Koziara.

Se de nye beholdere på MiljøCenter Greve

De nye beholdere til ordningen er nu valgt, og alle der ønsker at se dem kan tage forbi MiljøCenter Greve, hvor de er sat op.

”Vi ved, at folk gerne vil se deres nye beholdere, og de er også meget interesserede i forhold til målene, da de jo skal passe ind i indkørslen. Derfor har vi valgt at sætte dem op på MiljøCenter Greve”, siger Jesper Koziara, der kan afsløre, at målene på de nye beholdere er 60 cm i bredden, 75 cm i dybden og 110 cm i højden.

Du kan få svar på de mest stillede spørgsmål vedrørende den nye ordning på klarforsyning.dk. Du kan også få løbende information på facebook.com/klartilsortering.

Fakta om valg af beholdere

• Du har modtaget et brev i din e-Boks med to links, hvor du let og hurtigt kan bestille dine nye beholdere til plast og pap.
  • Du skal bestille dine nye beholdere inden den 27. oktober, hvis du vil have dem leveret sammen med dine øvrige beholdere, før ordningen går i gang.
  • Hvis du på et senere tidspunkt skulle fortryde, at du ikke fik bestilt før den 27. oktober, vil du få muligheden på et senere tidspunkt. Du vil få mere information herom, når de nye beholdere bliver delt ud.
  • Du skal ikke have penge op ad lommen. Omkostningerne til beholderne er indregnet i affaldsgebyret for alle husstande med individuel løsning.