Logget ind som:
Kundenr.:

Spørgsmål og svar om vand

Her kan du finde svaret på de mest almindelige spørgsmål om 'Vand'.

Finder du ikke det svar, du søgte? Så er du velkommen til at tage kontakt til os: Kontakt os

Mit drikkevand

  • Hvem leverer mit drikkevand?

    KLAR Forsyning leverer drikkevand til en stor del af borgerne i Køge Kommune. Resten leveres af private vandværker.

    Er du i tvivl om, hvem du modtager drikkevand fra? Så kan du klikke ind her og finde dit vandværk: 

    Find dit vandværk

  • Hvordan kan jeg se mit forbrug?

    Du kan se dit forbrug og dine regninger for vand og/eller spildevand på Min Forsyning. 

    Du logger ind på Min Forsyning her: 

    Log på Min Forsyning

  • Hvorfor er mit vand hvidt?

    Hvis vandet er hvidt, skyldes det normalt luft i vandet. 
     
    Prøv at fylde et glas med "hvidt" vand og du vil se, at luften hurtigt bruser af, så vandet igen bliver klart.
     
     
    Luft i vandet er et forbigående fænomen, der kan forekomme, hvis der indesluttes luft i forbindelse med reparationsarbejde på vandledningerne i dit område.

    "Hvidt" vand er ikke sundhedsskadeligt. 

  • Hvorfor er mit vand rødbrunt/rustfarvet?

    Hvis dit kolde vand fra hanen bliver uklart og misfarvet eller rødbrunt/rustfarvet, skyldes det forstyrrelser i vandledningssystemet. Dette kan fx ske under reparationsarbejde på forsyningsledningen i gaden eller inde i ejendommen. 
      
    Misfarvningen er et forbigående fænomen, der skyldes, at aflejret kalk og jern kan 
    frigives i vandledningerne, når der har været lukket for vandet.   

    For at få rent vand skal du gennemskylle dit ledningssystem/dine vandrør ved at lade alle vandhaner løbe et par minutter, indtil vandet bliver klart. 

    Du bør ikke anvende vandet til drikkevand, før vandet atter er klart. Har du drukket af vandet, inden du opdager misfarvningen, er der dog ingen grund til panik. 

  • Hvorfor har jeg ikke noget vand?

    Indimellem er vi nødsaget til at lukke for vandet for at udføre nødvendigt arbejde på vores vandrør.

    Du kan ofte finde information på siden her, hvis vi har lukket for vandet i dit område: Driftsstatus

    Når vandet kommer igen, kan det være okkerfarvet. Vandet er ikke farligt at drikke, men der kan sidde snavs i dit filter i vandhanen. Derfor kan det være en god idé at tage filteret af og skylle det, og så har du klart vand igen.

Vandmåler

  • Du har selv ansvaret, også selv om du er tilmeldt

    Det er vigtigt at være opmærksom på, at skulle der mod forventning ske en teknisk fejl, så man ikke modtager en besked ved ændringer i sit vandforbrug, så hæfter man selv for ekstraregningen. 

  • Hvad koster det, hvis toilettet står og løber?

    Et toilet, der står og løber i en måned, kan give dig en ekstraregning på op mod 1.000 kr.

     

  • Hvem har ansvaret for vandmåleren?

    Det er KLAR Forsyning, der ejer vandmåleren, som du betaler en årlig leje af sammen med din aconto-regning.

    Vandmåleren må kun udskiftes af os eller et autoriseret VVS-firma efter aftale med os.

    Du har som ejer ansvaret for, at dine vandinstallationerne er i god stand og vedligeholdes løbende - også lukkehanerne omkring måleren. Det er også dit ansvar at sikre, at dine rør m.v. tåle, hvis vandmåleren skal afmonteres. Kan dine vandinstallationer ikke tåle, at måleren udskiftes, skal du selv betale for, at din installation bliver bragt i orden. 

  • Hvem og hvor mange kan være tilmeldt?

    • Alle vores vandkunder i Køge, der betaler direkte til KLAR Forsyning, kan tilmelde sig ordningen. Det betyder, at du som lejer ikke kan tilmelde dig.
    • Der kan kun være tilmeldt ét telefonnummer og én e-mail per husstand.


     

  • Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg får besked om ændring i mit vandforbrug?

    Hvis der løber vand ud af din vandmåler, skal du kontakte KLAR Forsyning.

    I alle andre tilfælde, bør du kontakte en VVS'er. Vi skal gøre dig opmærksom på, at du selv skal betale regningen. 

  • Hvordan virker min elektroniske vandmåler?

    Har du brug for hjælp til at forstå din elektroniske vandmåler, kan du finde vejledningen her: 

  • Hvornår skal jeg aflæse min vandmåler?

    Vandmålerne aflæses hvert år d. 31. december.

  • Jeg kan ikke aflæse min måler, hvad gør jeg?

    Kontakt Køge Vand A/S, så hjælper vi med at løse problemet.

    Kontakt os

Vandrør

  • Hvem ejer rørene?

    Vi leverer dit vand gennem et net af vandrør. Fra vores hovedrør i vejen, går der mindre rør ind til hver ejendom – det rør kaldes i fagsprog en stikledning.

    Vi ejer og står for vedligeholdelsen af vores hovedrør samt det rør, der fører ind til din ejendom, dog kun til skel.

    Jordledningen er dit ansvar
    Røret fra skel og ind til din ejendom kaldes en jordledning, og den har du selv ansvar for at vedligeholde.

    Hvis flere deler en jordledning
    Hvis du får vand fra et rør, som indenfor skel forsyner flere ejendomme, er alle aftagere af vandet fælles om ansvaret og rettighederne til jordledningen.

    Hvem ejer vandmåleren?
    Det er KLAR Forsyning, der ejer vandmåleren, som du betaler en årlig leje af. Måleren må kun udskiftes af os eller et autoriseret VVS-firma efter aftale med os.

    Du kan læse mere i vores leveringsbestemmelser (regulativ): Leveringsbestemmelser for Køge Vand

  • Hvor kan jeg få oplyst, hvor vandledningerne ligger?

    På siden her kan du se nogle oplysninger om placeringen af vores vand- og spildevandsledninger i offentlig vej.

    Hvis du vil vide, hvor vand- og spildevandsledningerne ligger inde på din egen grund, skal du kontakte kommunen.

    Læs mere om ledningsoplysninger

Generelle spørgsmål

  • Hvordan tilmelder jeg mig sms-service?

    Modtag besked direkte på sms, når der er driftsforstyrrelser i dit nærområde.

    Du tilmelder dig sms-service på siden her: 

    Tilmeld sms-service 

  • Hvad gør jeg, hvis jeg har haft vandbrud?

    Hvis du er tilsluttet vores forsyningsnet, har du mulighed for at få refusion, hvis du har haft en vandbrud og derfor har haft et stort vandspild.

    Læs mere om refusion af vandspild og udfyld formularen på siden her: 

    Refusion ved vandspild

  • Hvad gør jeg, hvis mit vasketøj er blevet misfarvet?

    Det kan du gøre, hvis dit vasketøj er blevet misfarvet på grund af farve i dit vand. 

    1. Læg tøjet i vand tilsat 100 gram citronsyre pr. 10 liter vand. Brug en plastbalje - ikke badekarret, da syren kan ødelægge emaljen. Brug så varmt vand som tøjet kan tåle. 
    2. Lad tøjet ligge i blandingen fra ½ time til et døgn, afhængig af hvor kraftig misfarvning der er tale om. 
    3. Skyl tøjet godt igennem i blandingen (brug gummihandsker) og skyl efter i rent vand. Skyl færdigt i vaskemaskinen. 

    Vær opmærksom på, at syren i nogle tilfælde kan skade tøjets farver og angribe lynlåse og knapper af metal. 

  • Hvornår bliver mit vand aflæst?

    De fleste af vores kunder har elektroniske vandmålere, som automatisk sender data til vores system.

    Enkelte kunder har dog vandmålere, som vi ikke automatisk kan hente data fra. Derfor kører vi en gang om året ud - ved en såkaldt drive-by - og opsamler data.

    I langt de fleste tilfælde kan de aflæse måleren fra vejen, men i enkelte tilfælde kan de have brug for at gå ind og løfte et dæksel på din private grund for at kunne aflæse måleren ordentligt.

  • Jeg skal flytte?

    Når du har solgt og flytter fra din ejendom, skal vandmåleren aflæses, så vi kan lave en opgørelse over dit forbrug.

    Skal du flytte fra din nuværende bolig, skal du derfor give os besked ved at udfylde vores flytteblanket. Den finder du på siden her:

    Jeg skal flytte